چای یا قهوه کدامیک بهتر؟

599
2
اشتراک گذاری :

شما روز خود را با یک لیوان چای آغاز می کنید یا قهوه ؟.. شاید هم هر دو. خیلی از مردم بر سر انتخاب این دو نوشیدنی مشهور دو دل هستند ، از طرفی عادت به طعم و مزه ای خاص و از طرفی دیگر بحث سر سلامتی و مؤثر بودن نوشیدنی برای بدن. درحالی که چای نوشیدنی مرسومی در آسیا و مشرق زمین است ، قهوه یک نوشیدنی صبحگاهی در جوامع مدرن و پرجمعیت به حساب می آید. اما تفاوت این دو چیست؟

چای

چای از گیاهی بوته ای به نام “Camellia sinensis” گرفته می شود و درواقع با برداشت برگهای رسیده ی این گیاه و خشک کردن آن به روش های مختلف حاصل می گردد. نوع و روش فراوری کردن برگ های چای ، این دم نوش را به پنج نمونه مختلف تبدیل کرده است. از مشهورترین انواع چای ، نوع سبز و سیاه آن است که امروزه در اکثر نقاط دنیا مصرف می شود. برای بدست آوردن چای خشک شده ی سیاه ، برگ های سبز چای را در معرض شرایط خاص رطوبتی و دمایی قرار داده تا طی عمل اکسیداسیون سیاه رنگ و خشک شوند. به این نوع چای ، چای سرخ هم گفته می شود زیرا بعد از دم کردن ، دم نوش به رنگ تقریباً قرمز تیره در می آید.

چای منبعی طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی‌اکسیدان‌ها است که بسته به میزان غلظت دم نوش می تواند اندکی محرک یا آرام بخش باشد.

قهوه

قهوه از میوه های گیلاسی شکل درخت قهوه حاصل می شود. این میوه ها بعد از خشک سازی و بو دادن به محصول نهایی خود تبدیل می شوند. میزان حرارت و مدت بود دادن دانه های قهوه هم باعث ایجاد نمونه های مختلفی از این دم نوش گردیده است. میزان کافئین قهوه بطور طبیعی خیلی بیشتر از چای است و بر همین اساس به عنوان یک نوشیدنی طبیعی نشاط آور تلقی می گردد.

مقایسه

چای حاوی میزان مطلوبی از آنتی اکسیدان است که ماده ی مفیدی برای سیستم ایمنی بدن می باشد و همینطور با توجه به حفظ سلامت سلولهای پوستی برای شادابی و لطافت پوست مفید است. از طرفی چای سبز چربی سوز خوبی می باشد و در رژیم های لاغری می تواند گزینه ی خوبی محسوب گردد. نوشیدن چای ابتلا به دیابت نوع یک را کاهش داده، میزان پیشرفت آن در افراد دیابتی را نیز کم می کند. جالب است که بدانید چای حاوی مقداری فلوراید می باشد که برای دندان مفید بوده و میزان مناسب کافئین آن باعث کاهش استرس و آرامش می شود.

اما چای دارای ماده تئین است که باعث کاهش جذب آهن در بدن فرد خواهد شد ، همچنین با توجه به وجود کافئین به عنوان ماده محرک می توانند در طولانی مدت بروی فشار خون اثر منفی بگذارد.

و اما قهوه ، طبق تحقیقات کسانی که بیشتر قهوه مصرف می کنند کمتر دچار آلزایمر خواهند شد همینطور نوشیدنی بسیار خوبی برای پیشگیری از بیماری های کبدی ، سرطان و دیابت نوع دو است. اثر محرک کافئین موجود در قهوه باعث کاهش روند بهبود بیماری ها شده و می تواند به عنوان آرام بخش هم تلقی گردد.

درصورتی که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث فشار خون و همینطور افزایش کلسترول شود. طبق برخی تحقیقات قهوه گردش خون در قلب را کم می کند و نوشدن آن بصورت داغ می تواند باعث آسیب دیدگی مری شود. همچنین نوشیدن بی موقع قهوه باعث تپش قلب و بی خوابی فرد و تغییر ساعت بدن خواهد شد.

نتیجه

همانطور که می دانید همیشه  نسبت به این دو دم نوش مطالب ضد و نقیض زیادی وجود دارد اما کاملاً مشهود است که مصرف بیش از اندازه و نادرست هر نوع مواد غذایی می تواند درکنار فواید آن ، مضر هم باشد. درنتیجه به عنوان یک نتیجه گیر می توان چنین تفسیر کرد که در درجه ی اول شرایط فرد مصرف کننده حائز اهمیت است و بعد از آن کیفیت دم نوش ، زیرا با توجه به استفاده از مواد نگاه دارنده صنعتی و روش های ناسالم فراوری برخی تولید کنندگان ، بیشتر باید به روش تولید توجه شود.

هر دو دم نوش فواید خاص خود را دارند اما مصرف بی رویه ی آنها همواره توصیه نخواهد شد. طبق توصیه ی پزشکان و محققان این خوزه بهترین نویشدنی همیشه آب است پس درنتیجه سعی کنید آب به میزان کافی در طول روز مصرف کنید و در کنار آن به اندازه ی تعادل از این دو دم نوش می توانید مصرف کرده و از فواید آنها بهره مند شوید.

گردآوری شده در گاما دنیای آینده

اشتراک گذاری :

2 دیدگاه

  1. alireza54 21 آذر, 1396 \ق.ظ\30 09:52 Reply

    مرسی از این مطلب.
    من کلاً چایی زیاد میخورم اما میگن قهوه بهتره و ماهیچه ساز هم هست… حالا مدتیه شروه کردم به خوردن قهوه البته کم ولی خوبه سرحال می کنه آدمو… البته همونطور که در بالا گفتین باید در خوردنش افراط نکرد.

پاسخ دهید